HeimKoronaTips og råd til familiar

Tips og råd til familiar

Me opplever no alle ein annleis kvardag. Barnehagar og skular er stengt og heimekontor er installert hjå mange. Dette betyr at me no er meir saman, på godt og vondt. Me i Familiens Hus heiar på dykk, og vil gjerne dela tips og råd om korleis denne dugnaden kan gjennomførast på ein best mogleg måte. Her er nokre tips som me gjerne vil dela med dykk.

 Til alle barn på Osterøy - alarmtelefonen

Til alle barn på Osterøy

 

Plakat til alle barn på Osterøy

Foreldresupport

Foreldresupport er ein døgnopen telefon- og chatteteneste for omsorgspersonar som treng hjelp, rettleiing eller har behov for å lufte tankane sine med nokon.

Telefon 116 123 eller chat med dei på nettsida deira.

Trykk på lenka for fleire kontaktnummer om du treng nokon å snakke med.

Ei annleis påske

Til deg med ungdommar

Til deg med ungdommar

 

Til deg som er aleine med barn

Til deg som er aleine med barn

Til deg utan samvær i påska

Til deg utan samvær i påska

 

Foreldrevettreglar

Foreldrevettreglar

Rettleiingstelefon mekling

Det er oppretta ein nasjonal rettleiingstelefon for foreldre som oppleve det kritisk å ikkje få bestilt eller gjennomført mekling i stengingsperioden. Desse kan henvenda seg for informasjon og rettleiing på tlf. 400 31 501. Telefonen er betent på kvardagar mellom 09.00 - 14.00 frå 16. mars.

Korleis førebygga negative effektar av fellesferie og koronakarantene

"Tiden etter en sommerferie er høysesong for skilsmisse og familiekonflikter. Vi tilbringer mye tid sammen (lettere å krangle med god tilgang til de vi krangler med), har urealistisk store forventninger til hvor kjekt det skal bli (det regner også i juli), og hvor mye vi skal få utrettet (det finnes alltid noe du kunne pusset ned og malt).

Hvilket preg den pågående situasjonen vil sette på familielivet vil tiden vise. Noen av oss har langt mer å gjøre enn vanlig, andre av oss langt mindre. Venner og bekjente får vi knapt sett, mens deler av familien får vi sett mer enn det vi kanskje ønsker. Vi var alle lei av hverdagsstresset og tidsklemma, men nå viser det seg at det er minst like stressende når vi ikke har hverdagsstresset der. De fleste av oss var tross alt godt trent i hverdagsstressmestring, mens langt færre har erfaring med karantenestressmestring. Vi har imidlertid erfaring med feriestressmestring, og den kan komme godt med nå. Følgende råd kan derfor brukes like trygt nå som under neste familieferie:

  1. Hold sånn noenlunde på hverdagsrutinen. Store og små fungerer best om de kommer seg opp til skapelig tid, tar en vask, og kler på seg klær man kunne gått ut blant folk med (de færreste av oss går på butikken i undikken).
  2. Vær sosial- bruk sosiale medier! Vær litt romsligere med barnas dataspilling og TV- titting enn du vanligvis ville vært. Internett kan i disse tider være en god distraksjon fra bekymringstanker, du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at du lar barna koble litt ut. Bare husk at det holder med å sjekke koronanyheter en gang eller to for dagen.
  3. Lag gjerne en dagsplan for store og små. Når er det skole? Når er det jobb? Når er det fritid? Det er alltid noe du burde/skulle/kunne gjort. Derfor greit å prioritere, og å tillate seg god samvittighet når du har unnagjort det.
  4. Vær fysisk aktiv. Kom dere ut. Det er 33,22 innbyggere per kvadratkilometer på Osterøy mot 2949,26 i Bergen. Det bør derfor være mulig å finne et sted du kan holde 1 meter avstand til andre.

Hjelp barna i gang med lek, vær kreativ. Kanskje barna kan lære deg noen nye leker? Du trenger imidlertid ikke underholde de hele tiden (de har uansett bedre lekekondis enn deg).

  1. Spis regelmessige og sunne måltider. Det har alltid vært og vil alltid være, et godt råd.
  2. Håndter sykdomsbekymringer.  Bekymring som leder til forhåndsregler som å følge folkehelseinstituttets råd og stopper der er nyttig. Bekymringer i form av at du sitter og ser for deg hvor syk du og de du er glad i vil bli, og virkelig lever deg inn i hvor gale det kan gå, er ikke nyttig. Det beste du kan gjøre for å gi deg selv gode forutsetninger om du skulle bli syk er å følge råd 4 og 5. Og blir du ikke syk, så kan du risikere å komme i god form om du spiser sunt, sover godt og er fysisk aktiv.
  3. Håndter økonomiske bekymringer. Lag en plan- hva kan du gjøre nå, og hva kan du gjøre senere, for å avhjelpe familieøkonomien. Legg så fra deg planen, og ikke tenk mer på det før du må iverksette noen av tiltakene på planen din. De tingene det ikke ligger innenfor din makt å gjøre noe med (oljeprisen, boligmarkedet og aksjekursen til Norwegian) trenger du heller ikke bekymre deg for med mindre du ønsker deg en dårligere sinnsstemning enn det du var i før du begynte å bekymre deg.
  4. Det er greit å føle på frustrasjon, irritasjon, tristhet, redsel og forvirring. Det er ubehagelig, men følelser er ikke skadelige. Vær imidlertid bevisst på hvordan du kommuniserer og tar imot disse følelsene ovenfor barna dine- vær en rollemodell for hvordan takle kjipe følelser. Ikke vær for streng og ha for høye forventninger til hvordan barna skal håndtere situasjonen, det tar tid å justere seg inn i denne unormaltilstanden
  5. Vær greit mot partneren din, som sikkert også synes situasjonen er trasig. Husk at ingen blir den beste versjonen av seg selv når man er sliten og stressa. Hjelp hverandre med å fylle på hverandres behov, om det så er egentid, positiv oppmerksomhet eller å henge opp klesvasken."

Marius Andrè Jakobsen, kommunepsykolog Barn- og Familieteamet

Foreldrerettleiing - video

I denne videoen viser me ein måte å forstå eigne og barn sine kjensler og reaksjonar.

 

Korleis koronatida påverkar familielivet (podkast)

I lydfila (Aftenposten podkast) via lenka under får me konkrete råd og tips for tida me no er inne i fortalt på ein enkel måte. Fin og høyra på om du er ute på tur, vaskar kjøkkenet eller ligg på sofaen.

Her er råd for foreldre uansett om du har småbarn eller tenåringar.

Aftenposten podkast: "I koronaens tid: Hvordan skape en levelig familiehverdag?"

Korleis opplever ungdom korona situasjonen? (podkast)

Ein podkast med ungdom frå vidaregåande skule laga av RVTS.

Video for barn om koronabekymringar

Jobbar du med barn, eller har barn sjølv?

Synest dei det med Korona er litt dumt og vanskeleg?

Då bør du sjå denne kreative 5-minutter lange videoen saman med dei!

Geparden, Skilpadden og Supersonen


Sist oppdatert: 08.04.2020
Publisert: 20.03.2020